Med blikket rettet mot 2030

Styremedlem og utvalgsleder Iselin Marstrander har ledet arbeidet med rapporten "Fremtidens bransjefellesskap", som trekker opp ulike fremtids-scenarier for arbeidsinkluderingsfeltet i 2030. Rapporten dannet utgangspunkt for spennende diskusjoner om fremtiden for bransjeforeningen på årets strategikonferanse i Drammen.

- Det er høyst uforutsigbare tider vi går i møte. Slik slo bransjeforeningens direktør Kenneth Stien an tonen da rundt 90 representanter fra våre medlemsbedrifter var samlet til strategikonferanse i Drammen 21. og 22. november.

Nå er arbeidet godt i gang med å meisle ut en ny strategi som skal vedtas på årsmøtet i Bergen i september neste år, en strategi som styreleder Thomas Frydenlund sa vil by på mange utfordringer, nye samarbeidsformer og gjennomgripende endringer.

Tøffe valg i vente

Kristian Enger, direktør for strategi, medlem og virksomhetsstyring i NHO, trakk opp de lange linjer for NHOs strategiarbeid fremover mot 2030, og stilte spørsmål om NHO skal være en rendyrket interesseorganisasjon for våre medlemmer eller primært være en samfunnsaktør.

Han understreket at plutselige og overraskende omveltninger, som for eksempel koronapandemien, ny politikk og nye regler, endring i demografiutvikling, kompetansemangel og plutselig frafall av nøkkelpersonell, kan endre spillereglene på kort tid og dermed også måten å jobbe på.

-Vi kan komme til å måtte ta mange tøffe valg de kommende årene, sa Enger.

Kunstig intelligens kommer

En annen utfordring vår bransje vil møte fremover, er utviklingen og bruke av kunstig intelligens (KI). Alexander Haneng, Innovasjon- og bærekraftdirektør i NHO Service og Handel var tydelig på at kunstig intelligens raskt kommer til å påvirke en lang rekke jobber og bransjer, og oppfordret ledere til å leke med teknologien, fremfor å forholde seg mer eller mindre passiv til den.

En rask mentometer-undersøkelse blant medlemsbedriftene viste at 57 prosent mener den digitale kompetansen i sin egen ledergruppe er midt på treet, mens 13 prosent mener den er høy.

Høyere murer

Samfunnsøkonom og direktør av Frischsenteret Simen Markussen pekte på hvor viktig den kommende stortingsmeldingen om arbeidsmarkedstiltak vil bli for arbeids- og inkluderingsbransjen. Han illustrerte dagens situasjon med en middelalderby omgitt av murer.

– Vi ser ikke så mye utstøting, men stadig større murer for å slippe inn i arbeidslivet. Derfor vil det bli en utfordring å få til god inkludering uten at det stiller tilstrekkelig midler til disposisjon. Vi må ta i bruk de ressursene vi vet ikke er utnyttet, og vi må inkludere utdanning i tiltaksløpet. Det er også avgjørende at vi nå må begynne å måle inkludering i produktivitet, ikke som en kostnad alene, sa Markussen.

Mange scenarier

I februar i år utnevnte bransjeforeningens styre et utvalg som fikk i mandat å analysere drivkreftene i samfunnet og gjennom fire scenarier trekke opp hvilke posisjonering bransjeforeningen skal ta i årene fremover for å beholde og styrke organisasjonen som den største og toneangivende på arbeid- og inkluderingsfeltet.

Rapporten ble presentert av utvalgets leder Iselin Marstrander, direktør ved Nordlandsforskning og medlem av Forskningsrådet, og viser en rekke drivkrefter for forandring og fire scenarier med ulike faktorer for usikkerhet fremtiden kan by på: fra leverandørlykke (høy politisk prioritering og åpen konkurranse), via finansfall og byråkratibonanza til tiltakstretthet (lav politisk prioritering og lukket konkurranse).

Nyttig workshop

Med dette som utgangspunkt ble konferansen andre dag en meget matnyttig og viktig workshop, under ledelse av strategiekspert Jan Dietz, hvor medlemsbedriftene ble utfordret til å peke ut nødvendige tiltak i fremtiden, hvordan styrke bedriftenes konkurranseevne og tenke ut hvilke hendelser og brå vendinger som kan tenkes å endre arbeids- og inkluderings markedet radikalt.

Dette vil være et viktig grunnlag i arbeidet som nå skal gjøres videre med å utvikle en strategi for fremtiden.

Og som styreleder Thomas Frydenlund avsluttet konferansen: -Takk for nå, tenk videre og jobb godt lokalt med strategien.