Menneskerettigheter for utviklingshemmede

Direktør Kenneth Stien fotograferes sammen med reporter Kari Anne i TV Bra under Arendalsuka 2022.

Kenneth Stien fotografert sammen med reporter Kari Anne Revheim i TV Bra under Arendalsuka 2022. TV Bra er en egen TV-kanal for og av utviklingshemmede. – Muligheten til arbeid og til å ta egne yrkesvalg er viktig for å være en del av fellesskapet, mener Stien.

Fredag kom en egen stortingsmelding om utviklingshemmedes rettigheter. Muligheten til arbeid, karriere og egne yrkesvalg kan i stor grad bidra til normalisering og motvirke diskriminering, i følge direktør i Arbeid & Inkludering Kenneth Stien. Han savner tydelige og konkrete tiltak for dette i meldingen.

Stortingsmelding om menneskerettigheter for personer med utviklingshemming ble lansert fredag. Meldingen leverer grundige beskrivelser av utvikligshemmedes virkelighet i dag. Der ser vi dessverre at deres rettigheter trenger forbedring på flere områder.

Blant annet er regjeringen tydelige på behovet for flere arbeidsplasser for utviklingshemmede. Utdanningstilbudet til gruppen ikke gir nok valgfrihet.

– Derfor er bra at regjeringen planlegger å inkorporere FNs konvensjon om retter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov. Vi støtter regjeringen i dette arbeidet. Det vil få betydning for utviklingshemmede på lengre sikt. Så må ikke det langsiktige arbeidet står i veien for rask politisk handling på områder som utdannings- og arbeidstilbud til gruppen. Her er meldingen svak på tiltakene. Vi skal lese meldingen nøye og gi innspill til Stortinget på handlingsalternativer som på kort sikt vil bedre situasjonen, sier direktør i Arbeid & Inkludering Kenneth Stien.

De 115 medlemsbedriftene i Arbeid & Inkludering gir i dag et arbeidstilbud til om lag 3000 uføretrygdede gjennom det arbeidsrettede tiltaket Varig Tilrettelagt Arbeid (VTA). Av disse er det om lag 40 % som har en en utviklingshemming. De siste årene har politikerne jobbet for at personer med utviklingshemming skal ansettes i VTA. Andelen utviklingshemmede i VTA ser ut til å øke som følge av dette.

På tross av politiske prioriteringer om å ansette i VTA, står mange utviklingshemmede uten et arbeidsrettet tilbud. Behovet for flere varig tilrettelagte arbeidsplasser for gruppen er stort.

 
Å kunne realisere egne yrkesvalg

 – Å utvikle tilbudet om tilrettelagt arbeid er et viktig satsingsområde for våre medlemsbedrifter, sier direktør i arbeid & Inkludering Kenneth Stien. – De tar utgangspunkt i forutsetninger og ønsker hos den enkelte VTA-ansatte. De legger vekt på at den VTA-ansatte får utvikle sin kompetanse og dokumentere den. Våre medlemsbedrifter jobber mye med å bidra til at den enkelte i større grad kan ta aktive valg for karriere og arbeid. Dette har gjort at medlemsbedriftene også innenfor VTA tilbyr mulighet for å kunne ha deler av sin arbeidsplass i ordinært arbeidsliv.

Stien mener at en satsing på tiltak som tilrettelagt arbeid vil kunne bedre livssitusjonen for utviklingshemmede. 

 
Å kunne følge egne karrieredrømmer

For mange med en utviklingshemming er overgangen mellom skole og arbeid for dårlig koordinert mellom skolemyndigheter og Nav. I mange fylker får ikke gruppen heller ikke et tilpasset tilbud i den videregående skole. Dette er dokumentert i en nylig Oslo-rapport "Flere i tilrettelagt arbeid". Ved utarbeidelse av rapporten har man sett på egnede modeller som blant annet er innført i Vestfold og Telemark.

– Her har man knekt koden med å gi et tilpasset utdanningstilbud. Skolemyndighetene har her et nært samarbeid med opplæringskontor som er tilpasset gruppen. De er eid av forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter som har kompetanse på å gi faglig opplæring til personer med en utviklingshemming, sier Stien.

Stien trekker frem at personer med en utviklingshemming burde ha har krav på karriereveiledning på egnede stopp-punkt gjennom skolegangen.

– Primært må det tilbys ulike former for praktisk læring for denne gruppen. Skoleløp for gruppen har vært ensidige alt for lenge. Her trengs mer fagutdanning gjennom blant annet lærekandidatordningen, sier Stien.

Han savner flere konkrete tiltak for utdanning i den ferske stortingsmeldingen. Lærekandidatordningen er et tilrettelagt utdanningsløp som gir et kompetansebevis innen en rekke ulike fag.