– Klara representerer et interessant og relevant bidrag til utviklingen av mer treffsikre og effektive tjenester innenfor arbeidsinkludering, sier Gunnar Rømuld, seniorrådgiver i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Han trekker særlig frem Klaras potensial for å styrke jobbveiledernes innsikt i mulighetene på arbeidsmarkedet, samtidig som verktøyet understøtter – men ikke erstatter – den relasjonelle veiledningen mellom veileder og deltaker.
– Klara vil bidra til at jobbveiledere får en mye bedre oversikt over mulighetene på arbeidsmarkedet, og vil være et solid supplement til veiledningen, sier Rømuld.
Økt tillit og samarbeid om KI
Nav uttrykker samtidig klar støtte til at bransjen nå går sammen om å utvikle en felles KI-drevet plattform for arbeidsgiverkontakt.
– At bransjen går sammen om å lage en plattform, og er så villig til å dele sine tanker med oss, setter vi stor pris på. Det gjør oss i stand til å sette opp føringer for ansvarlig bruk av KI på dataen om våre brukere, sier Rømuld.
Nav understreker at kunstig intelligens må brukes på en sikker og forsvarlig måte, men ser store muligheter for bedre og mer målrettede velferdstjenester.
Viktig anerkjennelse for bransjen
For Arbeid & Inkludering er uttalelsene en viktig anerkjennelse av både Klara og bransjens evne til å innovere på en måte som gagner både brukere og tjenesteytere.
– Dette gir ikke bare legitimitet til arbeidet vi gjør med Klara, men åpner også for et enda tettere og mer konstruktivt samarbeid med Nav. Det er avgjørende for å sikre ansvarlig og effektiv bruk av KI i arbeidsinkluderingsfeltet, sier Modolf Moen, digitaliserings- og kommunikasjonssjef i Arbeid & Inkludering.