Å være en del av noe stort

Bilde på to gode kollegaer - Julian Bendik Madsø, overscenemester ved Nationaltheatret og Benjamin.

GODE KOLLEGAER: - Arbeidsinkludering handler om å behandle folk med respekt, sier Julian Bendik Madsø, overscenemester ved Nationaltheatret og arbeidsleder for Benjamin. Foto: Sens Media

Benjamin Nguyen har det kult på jobb hver dag. – Sens åpnet horisonten min, sier 27-åringen, som for tiden er scenearbeider ved Nationaltheateret .

Godt innpakket i vinterjakke, lue og et stort skjerf tar Benjamin imot oss på settet til «Døden på Oslo S».

Teaterstykket settes opp i mars. Halvparten av billettene er forhåndsolgt. Nå jobber et titalls scenearbeidere med å forvandle nedlagte Økern senter til en teaterscene utenom det vanlige.

Grafitti, en beige veteran-Mercedes, rockeinstrumenter og diverse dill-dall fra 80-tallet skaper en særegen stemning.

- Ekstremt bra opplegg

En av de som er i sving her er Benjamin. 27-åringen, som opprinnelig er fra Sarpsborg, snekrer kulisser og bygger sitteplasser for publikum. Han har fått jobben gjennom Sens Arbeidsinkludering, en medlemsbedrift i Arbeid & Inkludering, og tiltaket arbeidsforberedende trening (AFT)

- Dette er et ekstremt bra opplegg. Hver arbeidsdag er egentlig kul.

Benjamin smiler bak skjerfet.

- Jeg får være i fysisk aktivitet hver dag. Arbeidsmiljøet er bra, og folka jeg jobber sammen med er veldig interessante. Det er mye kreativitet her, sier Benjamin.

Utenforskapet som tema

Temaet for stykket Døden på Oslo S er utenforskap, sier Julian Bendik Madsø, overscenemester ved Nationaltheatret o g Benjamins arbeidsleder på Økern.

- Selv om man kanskje tror at alle har like muligheter i dette landet, så er det ikke nødvendigvis slik. «Døden på Oslo S» finner sted i et parallellsamfunn som eksisterer den dag i dag, sier Madsø.

Nationaltheatret ser det som en plikt å speile mangfoldet i samfunnet – og det innebærer å ansette mennesker med den typen bakgrunn som Benjamin har, forklarer Madsø.

- Vi er opptatt av å gi Benjamin, og andre som er i samme situasjon, muligheten til å lykkes, poengterer overscenemesteren.

- Hvordan er Benjamin som ansatt?

- Veldig flittig. Og han gjør som han får beskjed om, sier Madsø og slenger et skrått smil i retning Benjamin.

Ny sjanse med Sens

Det å stå utenfor kjenner Benjamin godt til. Før han fikk plass hos Sens Arbeidsinkludering levde han det han selv beskriver som et «kaotisk» liv. Utdanning og arbeidserfaring har han foreløpig ikke så mye av. Mulighetene til å nettopp lykkes har vært begrenset.

En plass innenfor tiltaket Arbeidsforberedende trening hos Sens Arbeidsinkludering skulle gi en ny og uventet sjans for Benjamin.

- Da jeg kom til Sens ble jeg mottatt med åpne armer, egentlig. Vi startet med kartlegging og deretter med CV og jobbsøknad. Alt var veldig nyttig, sier han.

- Del av noe større

En av de som har vært tettest på Benjamin er veileder Pethra Søderqvist hos Sens.

- Benjamin så opprinnelig for seg å jobbe i en butikk. Men sammen fant vi etter hvert ut at noe mer kreativt kanskje passet bedre for han. Hos Sens vektlegger vi oppfølging i det ordinære arbeidslivet sterkt, og vi jobber målrettet med å finne noe som passer godt med interessene til den enkelte, påpeker Søderqvist.

Det var Nationaltheatret om kontaktet Sens og spurte om arbeidsinkluderingsbedriften hadde aktuelle kandidater til oppsetningen. Det kunne ikke klaffet noe bedre for Benjamin.

- For meg er det veldig inspirerende å være her. Det føles godt å være del av noe større enn meg selv. Jeg gleder meg skikkelig til å se oppsetningen når alt er ferdig, sier han.