Inkludering på agendaen i podkast

Medlemspodden til NHO Service og Handel har intervjuet IKEA og arbeids- og inkluderingsbedriften A2G. De har et svært vellykket samarbeid som gir muligheter for mennesker som vil inn i arbeidslivet, og skaper både stabilitet, karriere og økt kompetanse for jobbkandidatene.

NHO Service og Handel setter inkludering på agendaen i Medlemspodden. Den rykende ferske episoden ble spilt inn under Arendalsuka, hvor nettopp inkludering var et hett tema. 

Monica Bogstad er HR-direktør i IKEA, som er medlem i NHO Service & Handel. Hun stilte som gjest i studio - som for anledningen hadde flyttet inn i NHO Service og Handel-båten som lå langs bryggekanten i Arendal hele den begivenhetsrike uken. 

Bogstad understreket verdien av inkludering, i en tid hvor konkurransen om talentene er enda større enn tidligere. 

– Vi vil få til dette, vi vil virkelig inkludere, sier Bogstad og trekker frem at det å være en inkluderende arbeidsgiver er sentralt for IKEA som selskap. – Men vi trenger hjelp fra noen som virkelig vet hvordan dette gjøres, sier hun og sikter blant annet til det gode samarbeide IKEA har med arbeids- og inkluderingsbedriften A2G.

Linn HAuge Støle er også gjest i podkasten. Hun leder avdelingen for Arbeidsforberedende trening i A2G.

Ringer i Vannet

I vår inngikk bransjen Handel i NHO Service og Handel et samarbeid med Ringer i Vannet. Det er et faglig nettverk i bransjeforeningen Arbeid & Inkludering og en egen inkluderingsmetode utviklet av NHO og Arbeid & Inkludering. Direktør i Handel, Linda Vist ser et stort potensiale i samarbeidet - for mennesker som ønsker innpass i handelsbransjen, for samfunnet og ikke minst for sine egne medlemmer.

– Handelsnæringen er en stor arbeidsplass med rom for svært mange mennesker, hvor det ankommer mange nye arbeidstakere hvert år. Jeg tror at et samarbeid fremover vil gi et vinn-vinn resultat for både arbeidstaker og arbeidsgiver, sier hun.

Hun tror vi vil se mer til at handelsbransjen vil bruke inkludering som en viktig rekrutteringskanal fremover, spesielt hos de store aktørene.

IKEA underbygger denne trenden i podkasten.

– Det å inkludere sier noe om hvem vi er som selskap, sier Bogstad i IKEA. – Kunden er opptatt av å handle hos bærekraftige bedrifter som tar ansvar. Så her må næringslivet bare henge med!